Zlatan Ibrahimović: Reklamens mästare på och utanför planen

zlatans sponsringar

Zlatan Ibrahimović är inte bara en av världens mest framgångsrika fotbollsspelare, han är också ett reklamgeni. Genom åren har han samarbetat med en rad olika varumärken, allt från biltillverkare till klädmärken och spelbolag som Bethard. Hans karismatiska personlighet och unika stil har gjort honom till en eftertraktad ambassadör för många företag.

Zlatans tidiga samarbeten

Redan tidigt i karriären började Zlatan att synas i reklamsammanhang. Ett av hans första uppmärksammade samarbeten var med Nike, där han medverkade i flera reklamfilmer för fotbollsskor. Hans framtoning och attityd passade perfekt med Nikes slogan ”Just Do It”. För mer om hans bakgrund, se Zlatans ursprung.

Ett annat tidigt samarbete var med den svenska biltillverkaren Volvo. Zlatan medverkade i en serie reklamfilmer för Volvo V70, där han körde bilen i olika miljöer och situationer. Filmerna blev mycket populära och bidrog till att stärka Volvos varumärke.

Poker och spelvärlden

Zlatan har också varit involverad i flera samarbeten med spelbolag genom åren. Ett av de mest uppmärksammade var med pokersajten PokerStars, där han var ambassadör mellan 2010 och 2015. Under denna period medverkade han i flera reklamfilmer och kampanjer för sajten.

2018 inledde Zlatan ett samarbete med spelbolaget Bethard, där han blev delägare och global ambassadör. Detta samarbete väckte viss kontrovers, då det ifrågasattes om det var lämpligt för en aktiv fotbollsspelare att marknadsföra spelbolag. Trots detta fortsatte samarbetet fram till 2020.

Kläder och mode

Zlatan har också varit involverad i flera samarbeten inom kläd- och modeindustrin. Ett av de mest långvariga är med det svenska klädmärket A-Z, som han varit ambassadör för sedan 2016. Tillsammans med A-Z har han tagit fram flera kollektioner av sportkläder och vardagsplagg.

Ett annat uppmärksammat samarbete var med det italienska lyxmärket Dsquared2. Zlatan medverkade i flera reklamkampanjer för märket och bar ofta deras kläder vid officiella tillställningar. För att uppskatta hans tekniska skicklighet, se Zlatans snyggaste mål.

Välgörenhet och samhällsengagemang

Utöver rent kommersiella samarbeten har Zlatan också engagerat sig i olika välgörenhetsprojekt. Ett exempel är ”Zlatan Court”, en satsning på att bygga fotbollsplaner i utsatta områden för att ge ungdomar en meningsfull fritid. Projektet har fått stöd av flera av Zlatans samarbetspartners, däribland Nike och Volvo.

Zlatan har också varit ambassadör för FN:s världslivsmedelsprogram (WFP) sedan 2015. I denna roll har han medverkat i kampanjer för att uppmärksamma hunger och fattigdom i världen.

Zlatans personliga varumärke

Genom alla dessa samarbeten och projekt har Zlatan byggt upp ett starkt personligt varumärke. Hans namn och ansikte är välkända över hela världen, och han har blivit en symbol för självförtroende, hårt arbete och framgång. För en detaljerad översikt av hans karriär och prestationer, besök statistik för Zlatan Ibrahimović.

Zlatans varumärke har också blivit en tillgång för de företag han samarbetar med. Genom att associeras med Zlatan kan de dra nytta av hans stjärnstatus och nå ut till nya målgrupper.

Framtiden för Zlatans samarbeten

Även om Zlatan nu närmar sig slutet av sin fotbollskarriär, är det troligt att han kommer att fortsätta vara en eftertraktad samarbetspartner för många företag. Hans personlighet och varumärke är starka nog att leva vidare även efter att han lagt skorna på hyllan.

Oavsett vad framtiden har att erbjuda, har Zlatan Ibrahimović redan skrivit in sig i historieböckerna – inte bara som en exceptionell fotbollsspelare, utan också som en av reklamvärldens största stjärnor!